Sexizmus

Je diskriminácia na základe pohlavia/rodu. Označuje rôzne prejavy znevýhodňovania (obykle žien) na základe pripisovanej príslušnosti k pohlaviu/rodu. Tieto prejavy majú mocenskú podstatu.

Pre teens:

Je všetko to, čo ťa ako ženu (a muža) uráža a súvisí s príslušnosťou k tvojmu pohlaviu alebo rodu. Vo všeobecnosti môže byť sexizmus veľmi subjektívnym pocitom, pretože každý má inú mieru toho, čo sa ho dotkne. Na jednej strane môže ísť o priame prejavy, najčastejšie bohužiaľ zo strany mužov k ženám, ktoré vyslovene útočia na ženskosť ženy a upriamujú pozornosť napríklad na jej postavu, zadok, prsia, tvár, väčšinou sú to telesné znaky, ale nemusia byť. Môže ísť aj o útok na ženu pre jej údajné „ženské“ vlastnosti. Obsahom sexistickej narážky (alebo urážky) však nemusí byť iba nedostatok (ktoré majú predsa telá nás všetkých), môže ísť taktiež o možno i dobre mienenú „pochvalu“ či „uznanie“, ktorá však postaví človeka do nepríjemnej situácie a spôsobí negatívne emócie. Takže pozor, nemýliť si sexizmus s komplimentom!

 

Sexizmus napríklad je: Ak sa na teba niekto neznámy (muž) na ulici (v bare, v škole, v práci) píska, komentuje tvoj výzor, oblečenie, účes, poprsie, postavu... Sexizmom je aj nedôstojné oslovenie ženy mužom ako napríklad pipka, čaja, morda a pod., nehovoriac o vulgárnych osloveniach dievčat a žien. Ale nemusí ísť vždy len o neznámeho človeka, sexistický môže byť aj tvoj priateľ, kamarát, otec, brat, spolužiak, učiteľ alebo kolega. Daj vždy najavo, že ti takéto správanie nie je príjemné!

 

Na druhej strane je sexizmus záludný jav, ktorý sa často deje a vyskytuje okolo nás, aj keď si to nemusíme uvedomovať. Najlepším príkladom, ktorý každý dobre pozná sú reklamy. Reklamný priemysel používa predovšetkým ženské telo ako nástroj predaja nejakého výrobku, ktoré so ženou ako takou nemusí vôbec súvisieť, takémuto zneužívaniu tela ženy sa hovorí, že robia zo žien objekty. Ľudia, ktorí takéto reklamy vymýšľajú, si pravdepodobne myslia, že ak dajú na fotku alebo do videa obnaženú ženu, budú dosahovať vyššie zisky, pretože ľudia (obvykle muži) si takýto výrobok alebo tovar ľahšie kúpia. Každý múdry človek, ale dá prednosť skôr kvalitnému výrobku, a taký predsa nepotrebuje takúto propagáciu, no nie? Takéto reklamy podľa nás jednoducho znevažujú obraz ženy ako takej. Predstavme si, že by išlo o našu sestru, sesternicu, kamarátku alebo dokonca mamu! Páčila by sa taká reklama aj potom? Ďalším príkladom sexizmu je aj súčasná populárna hudba, ktorá šíri sexizmus nielen textami piesní, ale aj videoklipmi. Všetci a všetky poznáme videoklipy, v ktorých je spevák obklopený polonahými slečnami, ktoré „natriasajú svojimi vnadami“, hoci s piesňou to nijako nesúvisí... Samotné speváčky či herečky podliehajú predstave, že ak chcú byť úspešné a populárne, musia sa vyzliecť do spodného prádla. Nemusia! My si myslíme, že takéto využívanie ženy a ženského tela nie je správne, častokrát ani pekné a už vôbec nie potrebné. Nezabúdajme, že určité prejavy sexizmu môžu mať blízko k násiliu páchaného na ženách.

 

Príklad sexisticej reklamy